The Art of Business

The Art of Business is een serie bijeenkomsten waarbij ondernemerschap en netwerken in de creatieve sector centraal staat.  Aan de hand van inspirerende businesscases en sprekers uit het werkveld worden actuele thema’s onder de loep genomen. The Art of Business vindt eens in de twee maanden plaats in Utrecht en is gratis toegankelijk. De geplande edities van The Art of Business zijn:

  • 22 maart 2011: The Art of Innovation – Inspiratie tot innovatie

Deze bijeenkomst organiseerden we samen met Igluu. Een van de sprekers was Giep Hagoort. Lees hier een kort verslag van de avond.

  • 17 november 2010: The Art of Crowdfunding

PrintWoensdagavond 17 november organiseerden we in samenwerking met COCI, Ekko en andere partners The Art of Crowdfunding.

Kunstenaars, vormgevers en andere creatieve professionals hebben te maken met spannende tijden. Het is tijd voor nieuwe perspectieven en eigentijdse ‘businessmodellen’. In deze bijeenkomst aandacht voor een alternatief dat sterk in opkomst is: crowdfunding. Een kans voor creatieve ondernemers of moeten we het afdoen als internethype?

Ervaringsdeskundige Wim Kuper (Stichting Dollypop) sprak tijdens deze avond diverse experts over het onderwerp, onder wie Jaspar Roos (ABN AMRO), Giep Hagoort (lector Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) en Cayde Menso (Amsterdam Fonds voor de Kunst).

Lees hier de beknopte samenvatting en bekijk hier het videoverslag.

  • 30 oktober 2010: The Art of Music
    (Moira, Utrecht)

IACWmaartenjesseOp 30 oktober kon je een kijkje nemen achter de schermen bij ‘In a Cabin With’: een internationaal muziekproject waarbij muzikanten worden uitgenodigd om een album op te nemen op een inspirerende locatie in het buitenland. Zo zijn ze onlangs teruggekeerd uit Shanghai om een plaat op te nemen met Janne Schra (Room Eleven) Benjamin Herman & Jelte Heringa en vertrekken ze binnenkort naar Suriname voor een volgend project.

Niels Aalberts, expert op het gebied van muziekmanagement en social media, ging in gesprek met initiatiefnemers Jesse Beuker en Maarten Besseling over de muziekindustrie en hun persoonlijke (reis) verhalen. Het gesprek werd omlijst door muziek, film en foto materiaal van de makers van In A Cabin With.

Het was een inspirerende avond met een interessant verhaal. Xpert CMKB organiseert The Art of Music tijdens de Culturele Zondag No Label en in samenwerking met Moira.

  • 7 oktober 2010: The Art of Social Media – crowdsourcing in media en kunst
    (Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Hilversum)

social2Ontwikkelingen in de (social) media volgen elkaar snel op. Maar wat kan je er precies mee als creatief ondernemer of culturele instelling? Xpert CMKB organiseerde daarom tijdens de Mediawijsheidmarkt op donderdag 7 oktober in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid te Hilversum de workshop The Art of Social Media: crowdsourcing in media en kunst.

De workshop was onder leiding van Wendy Hoenkamp, interactive campaigner bij Oxfam Novib, en Corline van Es, adviseur innovatie en social media bij Kennisland. Bij de workshop kwam het publiek op een interactieve manier in aanraking met de mogelijkheden en nieuwe ontwikkelingen van crowdsourcing. Een van de belangrijkste conclusies van de workshop was het advies dat je voor effectieve crowdsourcing risico’s moet durven nemen. Na afloop van de geslaagde workshop ging de Mediawijsheidmarkt nog even door en werd de dag gezellig afgesloten met een borrel.

Bekijk hier de volledige workshoppresentatie van Wendy Hoenkamp en Corline van Es

  • 5 augustus 2010: The Art of Summer – Zomer Picknick
    (Strand Oog in Al, Utrecht)

bord

Picknickmand, kookwekker, zonneschijn, inspirerende mensen en een lekker drankje: dat waren de voornaamste ingrediënten van de Zomer Picknick op 5 augustus op Strand Oog in Al. Mede dankzij het mooie weer en de goede opkomst was het een zeer geslaagde picknick! Xpert CMKB organiseerde deze middag in samenwerking met Igluu en Revenge.

De opzet was eenvoudig: Bij aankomst kreeg je een picknickmand mee en werd je gekoppeld aan andere deelnemers. Na het vinden van een fijn plekje om te zitten had je 20 minuten om je gesprekspartner(s) beter te leren kennen. In de picknickmand zat onder meer een opdracht om het gesprek op gang te helpen. De koppels werden bij deze opdracht gevraagd hun samenwerkingsvoorstel op papier te zetten. Dit zorgde voor veel interessante, boeiende gesprekken en onverwachte matches. Kaartjes werden uitgewisseld en vervolgafspraken genoteerd in de agenda’s. En dat alles onder een stralende zon!

  • 18 april 2010: The Art of Play
    (Louis Hartlooper Complex, zaal 4 & Das Kabinett)

Zondag 18 april organiseerde Xpert CMKB in samenwerking met de Universiteit Utrecht en Culturele Zondagen ‘The Art of Play – De regels van het spel’.

The Art of Play vond plaats in het Louis Hartlooper Complex. De middag ging van start met de vertoning van de documentaire ‘RIP! a Remix Manifesto’. Deze film laat op een leuke manier en met veel humor zien welke absurde en schokkende consequenties het huidige auteursrecht heeft voor creatieven, bedrijfsleven en wetenschappers. Het is de eerste ‘open source’ documentaire waar internetgebruikers wereldwijd aan hebben bijgedragen. Na de filmvertoning vond er een informele paneldiscussie plaats met o.a. Bjorn Wijers (Burobjorn), Pitto (DJ, winnaar Grote Prijs van Nederland in de categorie Dance), Joost Gerritsen (De Gier | Stam & Advocaten) en Mirko Tobias Schaefer (faculteit Geesteswetenschappen UU). Dankzij de expertise van deze panelleden en de input uit de zaal werd dit een geslaagde en informatieve bijeenkomst. Lees meer over ‘The Art of Play’

  • 18 november 2009: The Art of Selling
    (Winkel van Sinkel, eerste etage 18.00-21.00)

Xpert CMKB organiseerde op 18 november 2009 in de Winkel van Sinkel de eerste netwerkbijeenkomst voor creatieven uit de reeks ‘The Art of Business’ ter gelegenheid van de Global Entrepreneurship Week. Bezoekers konden onder meer een gratis consult krijgen over ondernemerschap en er was een talkshow waarbij het thema ‘The Art of Selling’ centraal stond. Neske Beks sprak in een interviewsetting met o.a. Michiel Snijders (Il Luster Producties)en Ninke Bloemberg (Centraal Museum) over hoe je een product en/of dienst verkoopt, hoe je met opdrachtgevers om gaat en hoe je als ondernemer aan financiering komt. Daarnaast presenteerde LAGroup, adviesbureau voor de culturele- en  vrije tijdssector, het boek ‘de zin die kleefde en 50 andere tips voor ijzersterke plannen’.